Bekkenfysiotherapie Tineke Ruiter

Klik hier om de ondertitel te bewerken

Pijnklachten

Bekkenpijn

Bekkenpijn ontstaat meestal tijdens de zwangerschap of na de bevalling. Het Bekken is minder stabiel en belastbaar dan normaal, terwijl de belasting op het bekken groter wordt. De pijn kan uitstralen van het schaambot en de bekkengewrichten naar de benen en de lage rug. Staan, lopen en zitten houdt u minder lang vol door deze pijn. Bijna altijd verdwijnen deze klachten na de bevalling, maar in enkele gevallen blijven ze langer bestaan, bijvoorbeeld na een heel zware bevalling. In mijn praktijk is uitgebreide informatie aanwezig met diverse tips om bekkenpijn te voorkomen en/of te verminderen. Om fit en gezond de zwangerschap en de tijd daarna door te komen, is het daarnaast mogelijk deel te nemen aan de ZwangerFit en MoederFit cursussen in mijn praktijk.

Er bestaat ook een traumatische of mechanische vorm van bekkenpijn. Dit komt door een ongeval of trauma, zoals vallen met de fiets of van de trap vallen. Ook sportletsel kan een oorzaak zijn, denk bijvoorbeeld aan een sliding bij voetballen.

In een aantal gevallen kan ook de stuit pijn doen, na een val of na een bevalling. Soms staat het stuitje niet meer helemaal recht. Het is mogelijk dit uitwendig te behandelen.

Buikpijn

Buikpijnklachten komen vaak voor, zowel in de onderbuik als in de bovenbuik en flank. Mannen, vrouwen en kinderen kunnen dagelijks buikpijn hebben. Vaak is er geen organische oorzaak te vinden en gaan de klachten gepaard met overactieve buikspieren en veranderde ademhaling. Ook kan buikpijn optreden na een operatie in het bekken- en buikgebied die niet vanzelf verdwijnt. Met ontspanningsoefeningen en oefeningen die de veneuze pompwerking van de buik bevorderen kan dit goed verbeteren.

Pijn in de bekkenbodem,  bij de anus, rond de geslachtsdelen, het scrotum en in de penis

Deze pijn heeft vaak te maken met een overactieve of zelfs verkrampte bekkenbodem. De pijn kan zo hevig zijn dat mensen er van flauw vallen of ernstig in paniek raken.

Uitleg over de klacht helpt de angst te verminderen en training in ontspanning geeft vermindering van de pijn.

Stuitpijn

Stuitpijn (coccygodenie) komt veel voor. Meestal heeft men al jarenlang klachten.

Bij stuitpijn ziet men meestal een standsafwijking van het stuitje ten opzichte van het heiligbeen, vaak ten

gevolge van een val of bevalling. Dit kan korter of langer geleden zijn.

Door een milde uitwendige techniek kan de stand van het stuitje hersteld worden (NIMOC).

Direct na deze behandeling gebeurt het dat er een merkbaar verschil optreedt tijdens het zitten, bukken

en/of lopen.

Opvallend is dat die stadsafwijking van het stuitje ook gevonden wordt bij mensen met:

bekken-, rug- of liespijn, anuskramp, obstipatie, dysfunctional voiding (verkeerde manier van plassen)

en dyspareunie (pijn bij het vrijen). Bij behandeling van de stand van het stuitje ontstaat er ook bij mensen met deze klachten een verbetering.